Hoe helpen wij?
online begeleiding
De begeleiding start altijd online. Wanneer de hulpvraag niet te uitgebreid of complex is, kan het traject grotendeels op deze manier worden voortgezet. Dit is bijvoorbeeld passend bij een zindelijkheidstraining die door ouders zelf wordt uitgevoerd of bij het omgaan met (eenvoudig) uitdagend gedrag of rituelen die niet soepel verlopen, zoals het naar bed gaan of het avondeten.
Door ons de juiste informatie te verstrekken, kunnen we vaak al grote stappen zetten en kunnen ouders zelf het gedrag van hun kind effectief aanpakken. Ter ondersteuning is het mogelijk om videobeelden te delen van situaties die als uitdagend worden ervaren. Deze beelden worden samen besproken en voorzien van gerichte feedback.
1-op-1 begeleiding
Wanneer de voorkeur uitgaat naar persoonlijke begeleiding of wanneer de hulpvraag complexer blijkt, is 1-op-1 begeleiding aan huis mogelijk. Deze vorm van begeleiding wordt aangeboden in de regio Rotterdam, waaronder Capelle aan den IJssel, Vlaardingen, Schiedam, Hoogvliet, Spijkenisse, Barendrecht en Rhoon.
Thuisbegeleiding kan passend zijn bij situaties waarin sprake is van:
- complexere hulpvragen, zoals heftig gedrag of het uitblijven van meerdere vaardigheden (bijvoorbeeld spelontwikkeling of (non-)verbale communicatie);
- de wens om direct in de thuissituatie ondersteuning te krijgen;
- een structurele behoefte aan begeleiding van meerdere uren per week.
Bij 1-op-1 begeleiding moeten ouders minstens een deel van de uren aanwezig zijn. Er wordt voorgedaan hoe bepaalde strategieën toegepast kunnen worden, waarna ouders dit zelf uitvoeren met hun kind. Het doel is dat ouders de aanpak eigen maken en dit uiteindelijk zelfstandig kunnen voortzetten.
begeleiding op locatie
Soms is ondersteuning op een andere plek dan thuis nodig, bijvoorbeeld op school of tijdens sociale activiteiten. In dat geval kan begeleiding op locatie worden ingezet.
Deze begeleiding kan onder meer bestaan uit:
- het schaduwen van het kind in de klas of tijdens specifieke momenten;
- ondersteuning bij huiswerk en het voorbereiden van toetsen;
- het ontwikkelen en oefenen van effectieve leerstrategieën;
- het positief veranderen van specifiek gedrag dat zich juist op een bepaalde locatie voordoet.
Begeleiding op locatie wordt altijd afgestemd met ouders en betrokken professionals.